קטגוריות
Uncategorized

במעגלי החרדה והבהלה

ב- 2014 נפתחה ב"נציונאל גאלרי", המוזיאון היוקרתי בברלין, תערוכה מקפת של משה גרשוני (אוצר: אורי דסאו). התערוכה עוררה ציפיות רבות בקרב לא מעט ישראלים, שראו בגרשוני את האמן העמוק והמרתק שבאמני ישראל מאז ראשית שנות ה- 80. בהתאם, התקווה הייתה, שהתערוכה תבקיע אל לב ההכרה האירופית ותשחרר, סוף-סוף, את האמנות הישראלית מבידולה היחסי.

מה רבה הייתה האכזבה נוכח השקט הגרמני ששרר, משום מה, סביב התערוכה. אכן, חרף הזיקה האכספרסיוניסטית והנגיעה הנועזת בשואה, גרשוני נותר "אמן-אורח".

בין הציורים שהוצגו בתערוכה הברלינאית היה אחד מ- 1990, נייר בגודל 160X121 ס"מ, שעליו צויר בפחם עיגול דינאמי, המורכב ממספר מעגלים קונצנטריים בדרגות כהות משתנות ואשר נדמו יחדיו לבור תהומי או לעין עם אישון בטבורה. מעל העיגול השחור-אפור רשם גרשוני בעיפרון: "אבי בהלה". המילים "אבא" ו"בהלה" התאחדו ב"אבי בהלה", משמע – מקור הבהלה, ויותר מכל, ל…"אביבהלה", שם החיבה לאביבה, הלא היא אביבה אורי, ציירת שידעה דבר אחד או שניים על חרדות. וכן, כמובן, "אביב" – עונת הארוס והשיבה לחיים.

זיווג האב עם "(אבי)בה" אינו חד-פעמי בציורי גרשוני: ב- 1998 הוא יכתוב על נייר, שעליו מיוצג בפחם מרחב אופקי ומופשט – "לא אבא ולא אמא ולא אביבה". האב מת. מותו (ביחד עם מות האם ומות הציירת – שנפטרה ב- 1989) מותיר את הבן בבהלה קיומית. אהבה (אביב, אביבה) ומוות (בהלה, חרדה) כרוכים זה בזה ושניהם קשורים ל"שם-האב".

זיווג השם "אביבה" עם עיגול מונו-כרומי נולד ביצירת גרשוני עוד ב- 1979, כאשר המילים "אביבה" ו"אורי" נכתבו באדום מעל ומתחת לעיגול בשרני אדום ומוסגרו כולם גם יחד במסגרת אדומה (אוסף בנו כלב). העיגול האדום, שעשוי להיראות כאן כמו לב מדמם, יהפוך, כעבור כעשור, לעין שחורה ולבולען.

צורת המעגל בלטה ב- 1990 גם בסדרת ציורי ה"ז̤רים" – זרי א̤בל שהם גם זרי ניצחון ותהילה – אשר אף הם הוצגו בתערוכה הברלינאית. ועוד הוצגו, בין השאר, צלחות מצוירות מ- 1988 (גלגול קראמי של צלחות ה"דם" שהציב גרשוני ב- 1979 במבנה צלב-קרס), בהן סומן מעגל-השוליים בשחור (ועם המילים "צדק לפניו יהלך", או "שנאמר לשכן שמו שם": תפילת הלוויה למת, או הבטחת שכינה אלוהית בירושלים). נאמר, אם כן: מעגלי 1990 של גרשוני הוכשרו, שנתיים קודם לכן, בצלחות של אבל ושל השגחה. וכך, גם הציור "אבי בהלה" מאחד בהלה קיומית ממוות עם אהבה לציירת ועם האביב.

במסלול רטרוספקטיבי, מעגלים שחורים ביצירת גרשוני לא נולדו עם הצלחות. שכן, הללו  ליוו את האמן מאז שחר דרכו: ב- 1969 היו אלה האבובים השחורים – מעגלי גומי מנופחים המקיפים אין, שסודרו במבנים מיצביים. עשרות השנים שחלפו הטעינו את העיגולים הפרוזאיים ההם, הטעונים בזיכרון הציפה המענגת בים על האבוב, בעוד ועוד מטעני חרדה ובהלה.

המעגל השחור לא חדל בציורי גרשוני. הוא יתגלה ב- 1996 במעגל משיק לקו-אופק (שמש שוקעת/זורחת?). ב- 2003 הוא יחזור בסדרת ציורי "עין-חרוד", סדרה מלנכולית ומורבידית, אשר כבר בשמה אנו קוראים "עין" (עין רואה ועין מקור) ו"חרדה". והרי לנו  זיווג העין והבהלה שפגשנו ב- 1990 ב"אבי בהלה".

פרשנות אפשרית תאתר אפוא את שורש העיגול השחור של "אבי בהלה" במבנה הצלחת – כלי-האוכל שהכינה האם לבנה, הכלי שהפך, לימים, למושא-מנחה לעת א̤בל. נחמת האם פגשה בבהלה הקשורה באב? באפיק פרשני זה, צורת הצלחת, שתהפוך לזר דו-משמעי, היא גם זו שתהפוך בסדרת "עין-חרוד" לגוף קוסמי שוקע או מגיח, והיא גם זו שתהפוך בציורי גרשוני לעין שחורה. עינו של מי? אולי עינו של מת ואולי עינו של האל. כך או כך, עיוורון, אפלה, מוות.

אך, לא: את מקור העיגול השחור של גרשוני אין לחפש ביצירת גרשוני, כי אם… ברישומיה של אביבה אורי. "אבי בהלה", שנוצר, בין השאר, כציור-א̤בל בסמוך למות הציירת, מחבר את בהלת האמן לבהלות האמנית.  באפיק זה של פרשנות, יזוהה הגוף המפוחם הקונצנטרי בציור "אבי בהלה" עם הגופים הקוסמיים (השחורים, על-פי-רוב) המתפוצצים והצונחים בחלל, שאכלסו את יצירת א.אורי לאורך שנות ה- 80-70. די במבט לעיל בציורה מ- 1983, "עולם חדש" (אוסף מוזיאון ישראל) על-מנת לראות בציור "אבי בהלה" מחווה מרגש של גרשוני, המנסה לצייר את דימוי-היסוד של הציירת.

כי בין משה גרשוני לבין אביבה אורי שרר יחס דיאלוגי, בו נטלו והעניקו השניים זה לזו וזו לזה. כך, אם את השימוש באדום קיבלה א.אורי מאדומי גרשוני (שלאחר 1979), הרי שאפילו את הזרים המרחפים של האמן ניתן לחבר לרישום של האמנית מ- 1973 [ראו תצלומים להלן]. ויותר מכל, כמובן, הקשר הדיאלוגי בין חרדות ובהלות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s