קטגוריות
Uncategorized

איך זה שהם כן ואנחנו לא?

מוזיאון "מטרופולין" הניו-יורקי מינה השבוע את דיוויד ברסלין בן ה- 43 לשמש כאוצר האגף החדש לאמנות עכשווית:

"לברסלין יהיה תפקיד מרכזי בכל הקשור לאופן  בו יגדיר ה'מטרופוליטן' את אמנות זמננו ברגע בו מוזיאונים על פני הארץ כולה בוחנים מחדש את הקאנון ומעניקים מקום ליותר נשים וליותר אנשים צבעוניים. […] בתקופה של רגישות מוגברת לנושאי הגינות והכלה, יהיו כאלה שיתהו על החלטת ה'מטרופוליטן' לבחור באדם לבן לטפל באמנות עכשווית במוזיאון הגדול בארץ."[1]

אידילית, כך ניתן להסיק מהכתבה הנ"ל, נכון היה למנות אישה צבעונית לתפקיד האוצרת הראשית לאמנות עכשווית, ובזאת ליישר קו עם המגמה הבולטת בתערוכות ניו-יורק. רשימה חלקית:

ציירת ברזילאית, ביאטריס מילהאזס, מציגה בצ'לסי בגלריה "פּ̤ייס" ((Pace הנחשבת. ציוריה בנאליים לחלוטין – הפשטה דקורטיבית "פרחונית" של עיגולים ססגוניים חצויים. אני מביט ונזכר לטובה בציורי סופיה דלוניי מפאריז של המאה הקודמת ותמה: הן, לא מעט אמנים ישראלים טובים, טובים בהרבה מביאטריס מילהאזס, נמצאים בימים אלה במנהטן, מדוע לא הם מציגים ב"פּּ̤ייס" (ולא שכחתי: מיכל רובנר הייתה והינה אמנית מצוינת של "פּ̤ייס")?!

הלאה: ב"ניו מיוזיאום" מציגה נעמי רינסון גלארדו המכסיקנית סרטי וידיאו; ברברה וגנר הברזילאית מציגה פה צילומים במשותף עם בנג'מין דה-בורקה הגרמני; קאפ̞אוו̞אני קיוו̞נג̞ה, קנדית –צרפתייה שחורה, מציגה מיצבים. טוב, בסדר, מובן לי מדוע מוצג כאן ציורו של האמן האמריקני השחור, רוברט קולסקוט (2009-1925) – פרודיה ביקורתית הממירה את החיילים הלבנים המיוצגים ב"וושינגטון חוצה את הדלאוור" (ציורו הקלאסי של עמנואל לו̇יצֶה, 1851) בחיילים שחורים; שהרי, אני מודע מאד למהלך האמנותי העכשווי של ההכרה ב"אחרים" – אמני הפריפריות, המיעוטים, "העולם השלישי", "הדרום", השוליים וכדו'; כל מה שאינו מערבי, כל מה שאינו לבן. אבל, בהינתן כל זאת, האם הדילוג מעל אמני ישראל יוסבר בגוון-העור הקווקזי של מרביתם? מכל בחינה אחרת, מדוע הסירוב לכלול אותם בין ה"אחרים"? והלא כבר נוכחנו, לא אחת, שאפילו הכרה ותשומת-לב לאמנים מזרח-תיכוניים מקפידות לדלג מעל ישראל. מדוע?

התשובה ברורה לי, אך אמשיך בהיתממותי: הן, גם ישראל היא "שוליים", הלא כן? הן, גם ישראל היא פריפריה, מזרח-תיכון; גם בה לא מעט מהגרים מהעולם השלישי, נכון? גם בה לא מעט אמנים העוסקים בזהותם האתנית המוכחשת. אז, הכיצד זה שניו-יורק העכשווית אינה מגלה בהם עניין?!

פעם סברנו, שהתשובה מקורה בהיעדר תמיכה באמנים מצד מוסדות-המדינה. לאחר מכן האמנו, שאם נגיע למרכזי האמנות בגופנו – בזכות רזידנס, Artis, מילגות-לימוד (זוכרים את "קרן-שרת"?) וכו', כלומר אם ננכיח את עצמנו שם, יכירו בנו. גם היה לנו הסבר: קשה להם, שם באמריקה, להבין את האמנות שלנו מחמת הקשריה הישראליים מדי – נוף, שפה (מילים בציור המושגי), אקטואליה וכו'. בכל מקרה, מאמצינו לא עבדו. ואם פעם חשבנו, שאיננו טובים דיינו, כיום ברור לנו שאיננו נופלים באמנותנו מהרמה הבינלאומית.

אם כן, מדוע האחרים – כן ואנחנו – לא.

מדוע? כי אנחנו מדינה כובשת ומתנחלת. שעה שהמבט הגלובאלי העכשווי הוא פוסט-קולוניאלי, ישראל נתפסת, ובצדק, כמדינה קולוניאליסטית. פריפריאליים ככל שנהיה מבחינה גיאוגרפית, ישראל נתפסת, ובצדק, כסניף, כמדינת-חסות אמריקנית וכמרחב תרבותי מערבי ("וילה בג'ונגל") בלב מרחב תרבות מזרחי-ערבי. משמע – פריפריאליות נון-פריפריאלית של ישראל.

עולם שלישי? אנחנו? ככל שאנחנו אמנם מתדרדרים במהירות לכיוון זה ברמות החינוך, האלימות ועוד, העולם אינו רואה זאת. שמבחינת העולם, אנחנו חברת היי-טק משגשגת בעלת צבא אדיר ומתוחכם. במילים אחרות, אנחנו המדכאים, אנחנו זרוע של האימפריאליזם והקפיטליזם האמריקני. בנסיבות אלו, הסיכוי של אמנים פלסטינאים להיות מוצגים במערב עולה לאין-שיעור על הסיכוי שלנו. וכבר יש הוכחות בשטח. באירופה, בעיקר.

יתר על כן: את התרבות המערבית, לרבות זו האמריקנית, אימצנו לנו מרצון לכל אורך הדרך. רוצה לומר, להבדיל ממאבקים מוכרים יותר ופחות על זהות תרבותית, אף אחד לא כפה עלינו תרבות זרה; איש לא נישל אותנו מתרבותנו החזותית המקורית, שלא לומר העממית; אפילו לא הבריטים. פשוט, לא הייתה לנו תרבות חזותית מקורית; לא הייתה לנו תרבות עממית. ואם כבר מדברים על נישול תרבותי, את זאת עוללנו אנו עצמנו לעולים שבאו מארצות המזרח, מאתיופיה ועוד. במילים אחרות, איננו ראויים לאפליה מתקנת.

האמנות הישראלית נפלה בין הכיסאות: היא לא במרכז, אבל היא גם לא בשוליים.


[1] New-YorkTimes, September 21st, 2022.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s