קטגוריות
Uncategorized

הערה קצרצרה על מלאכה ועל מלאך

שורש השותפות בין המלאכה לבין המלאך הוא בשליחות: המלאך מבצע שליחות וגם בעל-המלאכה עושה מעשהו כשליחות. זיקת המלאך והמלאכה: "ויאמר חגי, מלאך ה' במלאכות ה'…" ("חגי", א, 13).

המלאך פועל בשליחות אלוהים. ביסודו, כל מלאך הוא מלאך-שרת. ובעל-המלאכה? הוא פועל בשליחות מזמיני השולחן, החלון, הקנקן וכו'. בטווח הרחב, זהו הקשר שבין "שליחות" ו"משלוח-יד".

ואולם, אם מלאכה היא שליחות-מטעם, הכיצד זה שנכתב – "ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה" ("בראשית", ב', 2)? הן אלוהים אינו פועל בשליחותו של אף אחד אחר! נאמר, אם כן: אלוהים ברא, יצר, בתוקף שליחות פנימית. אלוהים הוא מעין דמיורג, בעל-מלאכה עליון ("לספר כל מלאכותיך", נכתב ב"תהילים", עג, 28), אמן-על (שנאמר: "אין צור כאלוהינו = אין צייר כאלוהינו" – רש"י, "שמואל א", ב, 2) העושה מתוך קולו: קול-דיבור-עשייה.  

אך, גם ברמת אנוש ישנם בעלי-מלאכה, לבטח אלה שהקדישו עצמם לאמנות, שיוקדת בהם שליחות הקודמת לכל הזמנת עבודה, וזוהי השליחות הפנימית.

"שליחות" היא מילה כפולת-פשר: א. שליחות כפעולה המתמקדת ביחסי שולח-שליח. ב. שליחות כפוטנציאל עתידי, ציווי פנימי לפעולה. הראשונה היא שליחות שבסימן המבט אחורנית אל השולח ואל המנדט והמטלה שנתן לשליח. השליחות מהסוג השני היא בסימן המבט קדימה, בציפייה לביצוע. מלאכים הם שליחים מהסוג הראשון. כאלה הם גם שליחי ""Volt.

זאת ועוד: מלאכה ומלאך נפגשים באותה נקודה בה שליחות פנימית נתפסת על-ידי השליח-האמן כשמיעת קול, קול טרנסצנדנטי. בעוד השליח עושה בקול-אדוניו, הרי שבעל השליחות הפנימית, האמן, מציית לקול פנימי שגדול וחזק בהרבה ממנו, קולו של אב גדול, של סופר-אגו, "אלוהים". מניה וביה, הקול המצווה על השליחות אינו בר-התנגדות, אף לא בר-ערעור. משה יכול היה לערער בפני הקב"ה על השליחות לפרעה. שלא כמוהו, האמן מקבל את ציווי השליחות באותו אופן בו קיבל אברהם את ציווי ה"ל̤ך לך̞". הוא קם והלך.

בדין ציותו לשליחות, האמן כמוהו כמלאך בסולם-יעקב: עולה ויורד, רצוא ושוב, מארץ לשמים ומשמים לארץ, עושה מלאכתו אמונה (אמנות=אמונה). מלאכה ומלאכיות נמזגו בו. אך שלא כמלאך היודע בדיוק מיהו זה ששלחו ומהו מענו, האמן נמצא תלוי בין שמים וארץ, מבלי דעת בדיוק מיהו זה ששְל̞חו באותו קול מסתורי ומיהו בדיוק הנמען שאליו מיועד המשלוח – יצירתו.

וזהו, בסופו של דבר, ההבדל המרכזי בין מלאכים ובעלי-מלאכה בכלל, שיודעים היטב מי הזמין מה, לאן ולמתי, לבין אמנים, שהם שליחים ללא שולח ונמען מפורשים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s