קטגוריות
Uncategorized

הערה קטנה על שני נפּ̞חים

                     

השוואה לא הוגנת, אני יודע: מחד גיסא, אחד מציוריו המפוארים ביותר של דיאגו ולאסקז ושל הבארוק בכלל – "אפולו בנפחייה של וולקן" (שמן על בד, 1630, מוזיאון "פראדו", מדריד); ומאידך גיסא, איך לומר זאת בעדינות, "לא מהמפוארים שבציורי אבל פן – "וכיתתו חרבותם לאתים" (פסטל על נייר, ככל הנראה – 1950 בקירוב, אוסף יהודה אסיא, תל אביב).

ואף-על-פי-כן, נשווה. כי זה מה שיש.

ולאסקז, שעודנו ברומא (בבית השגריר הספרדי) במסגרת ביקורו המהמם הראשון באיטליה, מייצג בציורו את הרגע בו נכנס אל-היופי והנגינה, אפולו (עטור זר דפנה לראשו וקורן בהילה של אור), לסדנתו של וולקן, אל-האש ורעידות-האדמה. זה האחרון טרוד עם עוזריו (ראו את תדהמתם מהאורח) בייצור כלי-נשק: מגני-הברזל על הרצפה והקיר. אפולו – כך על-פי "מטמורפוזות" של אובידיוס – בא על-מנת לבשר לוולקן, שאשתו, ונוס – אלת היופי – בוגדת בו עם מארס – אל המלחמה. השפעת אי-אלה מציירי הרנסנס-האיטלקי (גוורצ'ינו, בעיקר) על ציורו זה של ולאסקז לא חמקה מעינם של היסטוריונים רבים. ועוד נוסיף, שציור נוסף שצייר ולאסקז במקביל בבית השגריר, היה בנושא תנ"כי – "כותונת-יוסף".

הסיטואציה בלתי-אפשרית מבחינה נפשית, כלומר בעבור וולקן: חרש-הברזל (בדומה לעוזריו) – שעוצב כאיש-כפר פשוט העמל למחייתו, לא זו בלבד שלומד על אודות אשתו הבוגדנית, אלא שהבגידה היא עם לא אחר מאשר מארס, מי שלמענו מכין וולקן את כלי-הנשק! הקליינט פיתה את אשת-הנפח…

ועתה, לאבל פן. משמע, ממיתולוגית רומית אל התנ"ך, וביתר דיוק – אל "ישעיהו" ב', חזון אחרית-הימים. שלא כנפחייה של וולקן, הסדנה שמצייר פן נטול מסגרת חללית, נעדרת מקום. שהציור מתרחש-לכאורה בכל מקום ובזמן שמעבר-לזמן. זוהר עמום שורר במרחב, כאשר בשמיים מימין מתגלה קשת-ההבטחה האלוהית שלאחר המבול (לאחר השואה?). הריאליזם של ולאסקז – ייצוג מקום וזמן קונקרטיים וספציפיים ביותר – הומר בסימבוליזם טרנסצנדנטלי. עתה, על רצפת הנפחייה של א.פן – מחרשה (הצעה פרשנית: המחרשה – מלבד היותה כלי חקלאות נוסף לצד המזמרות והאתים שבחזון-ישעיהו – מאזכרת את קין, עובד האדמה, הרוצח הראשון. אבל פן יצר ב- 1923 הדפס-אבן המייצג את קין כחורש במחרשה. עתה מסמלת מחרשת-קין את מורשת הרצח שבמלחמות לדורותיהם. המחרשה המצוירת אמנם עשויה ברובה עץ, אך להבהּ ברזל).

חרש-הברזל של אבל פן נראה חסון מאד והוא מניף קורנסו על קובץ חרבות, תוך שרוקע לוח של את-חפירה. לנפח של פן אין עוזרים. למולו ניצב ה"לקוח" – ילד ("ונער קטן נוהג בם" – "ישעיהו" יא): ילד תמים, האוחז בימינו יונת-שלום ובמקורה עלה של זית (מה שמתחבר, כמובן, לקשת-המבול מלמעלה). בידו השמאלית מחזיק הילד קובץ רומחים ("…וחנינתותיהם למזמרות"). סביב גוף הילד עדיין מיתמר עשן-המלחמה שתמה. אבל פן, נזכיר, איבד את בנו במלחמת-העצמאות, וסביר ביותר שהציור צויר לקראת 1950, עם תום המלחמה. האם הילד המצויר הוא אלדד ז"ל, בן-האמן?

לא אחת, ציירו אצלנו את "חזון אחרית הימים" על-פי הנביא ישעיהו: זאב רבן התמקד ב- 1925 בחיות הטרף והבית השוכנות בצוותא; מרדכי ארדון התמקד ב- 1984-1980 באתים הצונחים משמיים ובעתיד האוטופי של הר-הבית. אך, תיאור מעשה הכּיתוּת בנפחייה – יוצג בישראל אך ורק על-ידי אבל פן.

מבלי להתייחס להבדלי העוצמה האמנותית (שלא לומר, דרגות הפאתוס והקיטש) שבין ציורו של ולאסקז לבין זה של פן, ראו את השוני העמוק שבגישה הרעיונית: אצל ולאסקז, מייצרים בנפחייה כלי-מלחמה; אצל פן, עושים מהם כלי-שלום. אצל ולאסקז, אל-היופי והמוזיקה (האמנות) הוא "שטינקר", סכסכן, וגם אלת-היופי אינה כי אם בוגדנית, המוקסמת מגיבור המלחמות, מארס (זיווג היופי והמלחמה הוא כשלעצמו ציני). אצל פן, ה"אורח" בנפחייה הוא ילד רך וטהור המסמל מחר שכולו טוב ויופי (וללא כל התקשטות בנזר ובהילה). כרקע היסטורי לציורו של ולאסקז יצוינו מלחמת ספרד-אנגליה (1630-1625) ומלחמת 30 השנים (1648-1618), שהתחוללה במרכז אירופה בין הקתולים לפרוטסטנטים. לאמור: לוולאסקז אין סיבות רבות מדי להיות אופטימי. אולי, להפך: יש לו סיבות טובות לציניות מהסוג המתבטא בציור של אפולו בנפחייה של וולקן. גם ציורו המקביל, "כותונת-יוסף" (האחים מציגים בפני יעקב ההמום את כותונת-בנו, ורק הכלבלב הנובח נגדם יודע להכיר בנבזותם), מאשר ציניות ורֶשע.

אבל פן, לעומת ולאסקז, חרף כל כאבו כאב שכול, ביקש – למחרת מלחמת-העולם השנייה ומלחמת תש"ח – שלא לאבד תקווה באדם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s