קטגוריות
Uncategorized

הערה קצרה על "ריבוע שחור" מ- 1617

             

 

אני חוזר אל "הריבוע השחור" של ה- "זָאוּם"[1]. וכיצד לא אשוב ואחזור, משגיליתי באיחור רב, לבורותי כי רבה, את אבי-האבות של הריבוע השחור, הלא הוא רוברט פלאד, רופא ומיסטיקון אנגלי מהמאה ה- 17 (1637-1574). את הגילוי אני חייב לאמן, צבי גולדשטיין, שב-  2011, בשיחה עם ג'וליאן הֵינֶן על תערוכתו מ- 2008 במוזיאון ישראל, "רדוּף על-ידי מושאים" ((Haunted by Objects, התייחס לריבוע השחור של פלאד כייצוג גראפי של הבלתי-ניתן-לתפישה, ואף קישרו לפסל שיצר ב- 1991 בשם "קופסה שחורה" – קופסה אטומה ושחורה האמורה להכיל את המתודולוגיה האמנותית של גולדשטיין, בבחינת ידע חבוי ובלתי-נגיש.[2]

רוברטוס פלוקטיבוס, שנודע יותר כרוברט פלאד, התמחה בתורת הרפואה של פָּרָצֶלוּס, האלכימאי השוויצרי בן המאה ה- 16, תוך שנהג לערבב מאגיה, אסטרולוגיה, מתמטיקה, תיאולוגיה נוצרית וקבלה. ספרו הפילוסופי החשוב מכל נכתב בלטינית ב- 1617, פורסם בגרמניה ושמו – ""Utriusque Cosmi (שפירושו, אולי, "היקום הכפול"), מלווה בכותרת-המשנה – "ההיסטוריה המטאפיזית, פיזיקאלית וטכנית של שני העולמות – הנעלה והנחות". בין הדיאגראמות והתחריטים הקוסמיים הרבים (למעלה מ- 60), המאכלסים את שני כרכי הספר, נמצא גם הריבוע השחור, המצולם לעיל.

אגב, רוברט פלאד היה איש-אשכולות, מעין ליאונרדו חדש, ששלח ידו היצירתית – מלבד המקצועות המצוינים לעיל –  גם במכאניקה, ארכיטקטורה, ביצורים צבאיים וכלי-נשק, הידרולוגיה, תיאוריה (ניאו-פיתגוראית) של המוזיקה, אופטיקה, ועוד ועוד, כולל רישום.

לפי ספרו של פלאד מ- 1617, הריבוע השחור מסמל את התוהו שהטרים את הבריאה. מקור כל הדברים, טען, בכאוס אפל, שממנו הגיח אור אלוהי, שבסופו ברא את המים. יסוד אחרון זה נקרא בפי פלאד "רוח האל", שממנו נוצרו החומר והישים, בהם ארבעת היסודות. האור האלוהי, כגורם האקטיבי של הבריאה, חָיַיב את האפלה הכאוטית (המסומלת בריבוע השחור) כתנאי מוקדם. רק בכוח האור האלוהי נבראה השמש, שנשאה את הרוח האלוהית לארץ באמצעות קרניה והולידה חיים. כך נוצר הקשר בין המאקרוקוסמוס (האלוהי) למיקרוקוסמוס (הארצי והאנושי). כשלעצמו, נדגיש, סמל הריבוע השחור הוא (על-פי פלאד) סתירתן של הבריאה ושל החיים.

השילוש הראשוני שבשורש תפישתו הקוסמולוגית-תיאוגונית (בריאתית)  של פלאד – כאוס, אור, מים (רוח אלוהית) – הוקבל על-ידו לשילוש החומרי של מורו האלכימאי, פרצלוס, שהורה על מלח (המקביל לחושך), גופרית (המקבילה לאור) וכספית (המקבילה למים). למותר לציין, שבעבור פלאד – אנגליקני אדוק (אשר, כרופא, נמנע ממתן רפואות והמליץ רק על תפילה וחזרה על השם "ישו" בעברית) –  השילוש הקדוש הנוצרי היווה  "עיקרון מעצב" וצורת היסוד לכל. תורת הקבלה אומצה למיסטיקה של פלאד בזכות זיהויו את ישו עם המלאך המשיחי הקבלי, מטטרון. את ספירת ה"חוכמה" הקבלית זיהה פלאד עם "המילה" שב"חזון יוחנן" ("בראשית הייתה המילה"). ובהתאם, לפי תפישתו, ה"מילה", מטטרון, ישו והמשיח אינם כי אם צורות של אלוהים השוכנות בשמש, הכוח הבורא חיים.

עתה, משהכרנו – ולו בתמציתיות פושעת – את תורתו הקוסמוגונית של פלאד, ומשפגשו בריבוע השחור שלו כסמל התוהו האפל הקדם-בראשיתי, נחזור לרגע לריבוע השחור של מאלביץ (1915) ולמיסטיקה של ה"זאום" ולמאמרי, "ה- Zaum השחור": סיפרתי  שם על האופרה מ- 1913, "הניצחון על השמש" שמאלביץ' עיצב את תפאורתה בצורת ריבוע  שחור. באופרה, הופלה השמש ונקברה באדמה. המשורר האוונגרדי, אלכסיי קרוצ'ניך, ממחברי האופרה, ניסח שפה חדשה בשם "זאום", שפתו של האדם החדש, ואילו מאלביץ' תרגם חזותית את ה"זאום" לריבוע השחור בבחינת איקונה בעלת פוטנציאל רוחני אדיר, צורה החוגגת את הבריאה החדשה. במילים אחרות, בניגוד לפלאד, מאלביץ' וחבריו ראו בריבוע השחור סימן משיחי, בריאתי וגואל. מנגד, כפי שכתבתי במאמר הנ"ל, לארי אברמסון, אמן החף ממטאפיזיות-תיאולוגיה-מיסטיקה, ראה בריבוע השחור של מאלביץ' "קבר", דרך אמנותית ללא-מוצא, שמשימתו כאמן היא להצמיח ממנה חיים אמנותיים חדשים.

עם הריבוע השחור של רוברט פלאד הגענו אפוא (נכון לעכשיו) אל מקור-המקורות: אנו, שלפני שנה וחצי, יצאנו מהריבוע השחור של לארי אברמסון, חזרנו אחורנית אל מקורו ב- 1915 – אל הריבוע השחור של מאלביץ'; מכאן המשכנו בנסיגה והעמקנו אל ה-"זאום" של אלכסיי קרוצ'ניך (1913), על שורשיו במיסטיקות הודיות ובתיאוסופיה; אך, במאמר הנוכחי, קדחנו הלאה, שלוש-מאות שנים אחורנית, עד לתורתו הקוסמולוגית-מאגית של רוברט פלאד.

מעולם לא היה השחור שחור יותר.

וברוח הימים האלה, ועם תיקון קל לשיר "למחרת" של לאה גולדברג, נכתוב:

הַיָּרֹק הַיּוֹם יָרֹק מְאֹד.
וְהָאָפֹר הַיּוֹם אָפֹר מְאֹד.
וְרָב השְׁחוֹר וְאֵין לֹבֶן בָּעִיר.
וְהַנִּסְעָר הַיּוֹם נִסְעָר מְאֹד.
וְהֶעָבָר הַיּוֹם – עָבָר מְאֹד.
וּקְצָת עָתִיד. וְאֵין הוֹוֶה בָּאֲוִיר.


[1] גדעון עפרת, "ה- Zaum השחור, או: 'שפת-ירושלים'", בתוך אתר-המרשתת הנוכחי, 2 ביוני 2019.

[2] Zvi Goldstein and Julian Heynen, "Converstaions about Things and one Man's Mind in a Waking dream", Internet, 2011.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s