קטגוריות
וידיאו ישראלי מולטימדיה

ניב פרידמן: האמן שלי ב"צבע טרי"

             כצפוי, רק מעט עבודות "עשו לי את זה" תוך צפייה וירטואלית בעבודות אמני "צבע טרי" 2020. אך, אם היה עליי לבחור אמן שמצאתי בו עניין מיוחד, הרי שזהו ניב פרידמן, בוגר המחלקה לאמנות ב"בצלאל" ב- 2019, אמן צילום, וידיאו ומיצג (גם בעיצוב גראפי הוא "חטא" מעט). האמן הצעיר, שסיים בהצטיינות את "תלמה ילין" בגבעתיים ואף שהה ב"קופר יוניון" הניו-יורקי במסגרת "חילופי סטודנטים", זכה לתשומת-לב מיוחדת כבר כתלמיד "בצלאל", משזכה בפרסי הצטיינות מטעם המחלקה לאמנות ומטעם המחלקה להיסטוריה ולתיאוריה. צעיר ככל שהינו, כבר הספיק לגרוף פרסים גם בתחרויות צילום וקליפים, כמו גם לזכות במלגות.

בקטע וידיאו קצר ב"צבע טרי" מספר ניב, שהוא אוהב לאסוף מסמכים, ספרים וחפצים היסטוריים, שמתוכם הוא דולה דמות היסטורית, עורך עליה מחקר מקיף ואז משתיל את דמותו במסמכים, או שמתחפש לדמות, תוך גילוי ניואנסים הומוסקסואליים או קוויריים ששכנו או שלא-שכנו באורח סמוי בדמות המקורית. טקסט קצר באתר "צבע טרי" מציג את פרידמן כמי ש"מגלם בעצמו את הדמויות ההיסטוריות אותן חקר בדקדקנות וכמו כן יוצר את הפרטים, משלב תפירת התלבושות, כתיבת הטקסטים, העריכה והאפטר-אפקטס. פעולת ההתחפשות של פרידמן מציבה את המסמכים הארכיוניים באור חדש ומעלה שאלות על נקודת המבט ההטרוסקסואלית ועל האופן בו היא מעצבת את ההיסטוריה."

נטייתו של ניב פרידמן לטשטוש הגבול בין אמת לבדיה מצאה ביטויה עוד ב- 2016, כשיצר עבודת וידיאו בשם "המושבה הלבנה". כאן אנו צופים בשתי יפיפיות רוסיות צעירות המשוחחות ביניהן ברוסית לרקע חללי בניין חשוכים. לפי הכיתוביות המתרגמות-ככביכול את השיחה, השתיים הן סוכנות נדל"ן נכלוליות, המתכננות הונאת רוכשים פוטנציאליים של שכונה מתוכננת בשם "המושבה הלבנה". סוף הסרט הקצר מגלה לנו, שהשיחה בין דריה ורוזה נסובה, בעצם, רק על זיכרונות בתי-ילדותן…

את עניינו זה בשיבוש מציאות ודמיון נטל ניב פרידמן ב"צבע טרי" אל ההיסטוריה המזרח-תיכונית. באחד  מצילומיו, הוא משתיל את דיוקן עצמו בפתח ספרו של ישראל אהרוני, "זיכרונות זואולוג עברי" (1946-1943). בתחתית מפה ארכיאולוגית ישנה של ישראל הוא רושם את דמותו אוחזת בכד קדום ששוחזר, תוך שמחובק עם בן-זוג. רישום הצמד חוזר גם בפתח הספר "תולדות המחקר הארכיאולוגי בארץ ישראל". בצילומים נוספים ואף בסרט-וידיאו, הוא כבר ממש מתחפש לישראל אהרוני, הזואולוג הירושלמי (מי, שבין השאר, היה אחראי לאוסף הזואולוגי ב"בית נכות בצלאל" עד 1925) ועתה הוא מופיע בחליפת שלושה חלקים צהובה ובמגבעת. במקביל, גם יצר פרידמן  צילום של ראשו הנתון בצנצנת פורמלין בתפקיד ראשו הכרות של ישראל אהרוני. (כמוצג במוזיאון-טבע)..

בצילום וסרט-וידאו אחר, התחפש ניב פרידמן למשורר העיראקי מהמאות ה- 9-8, אבו נואס אלְ-חַסַן בְּן הַאנִי אלְ-חַכַּמִיּ: בסרט "החמאם", אנו צופים בחושניות הארוטית האפלולית והמסתורית של החמאם ומאזינים לקולו של "המשורר הערבי" המתפייט בערבית על קסמי הנערים העירומים…

בסרט-הווידיאו, "איש היעלים", אנו צופים, שוב, בישראל אהרוני, כלומר בניב פרידמן המחופש בחליפתו הצהובה, כשהוא מגיע ב- 2019 למלון במצפה-רמון במטרה לחקור את יעלי הנגב ואת חידת מותם. כאן הוא מגלה, שאחד מעובדי המלון נוהג להאכיל את היעלים ב…בָּּמבָּה, ובזאת גורם למותם. במוקדם, מתח ארוטי מתגלה בין השניים.

בסרט-הווידיאו, "לודוויג ומוחמד", אנו פוגשים באגיפטולוג הגרמני, לודוויג בורכהרד, ובעוזרו המצרי, מוחמד, מי שמצאו את פסל ראש-נפרטיטי והביאוהו לברלין. מה היה קורה לו אבדו השניים במדבר מבלי לגלות את הפסל, תוהה פרידמן ומראה לנו, תחילה, את השניים שרועים כמתים על החול בסמוך למעדר, ובהמשך – שתי עלמות יפיפיות בשמלות לבנות, שאינן כי אם החוקר ועוזרו.

ניב פרידמן שב ומציג בפנינו היסטוריה כוזבת, מדומה, בסתירה להיבט המחקרי-אמפירי המתבקש מדמויות החוקרים בהם הוא עוסק. אמנותו הפוסט-מודרנית, המתחזה, מסיטה את המחקר המדעי האובייקטיבי אל האישי-ייצרי, ממירה נרטיבים רומנטיים ונוסטלגיים על חוקרי-עבר בארוטיקה הומוסקסואלית, ומגלה לנו שצללי העבר צופנים בחובם סוד אחר. מבחינה זו, ניב פרידמן אף הוא מעין "ארכיאולוג" או "היסטוריון", החושף את הנסתר. בעבורו, ירידה לארכיון היא ירידה לעומק תת-ההכרה והיצר שלו עצמו.

אני מסוקרן לקראת עבודותיו הבאות של האמן המוכשר הזה, שלבטח עוד נשמע עליו. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s