קטגוריות
Uncategorized

מה שצריך

                                מה שצריך

ובין הפגנה להפגנה, בין הכיכר, הצומת והגשר, שבה ועולה שאלת "מה שצריך".

אם ה"צריך" מקורו בפעל הצריכה (צר"ך), כי אז ברור לנו, שלא כל מה שאנו צורכים הוא מה שצריך… כי, לעומת הצורך ההכרחי והראוי, ישנו הצורך שאינו הכרחי ואינו ראוי. הן, נודה: מצרכים רבים שאנו צורכים גובלים בנזק (בריאותי, סביבתי וכו'). ובמילים אחרות, ממש ההפך ממה שצריך.

אם כך, מהו "מה שצריך"? אולי, בתרגום לאנגלית נלמד משהו ממהות ה"צריך": ""need. המילה האנגלית מטעינה את הצורך בחומרה. שכן, כידוע, "need" הוא לא רק צורך אלא גם צרה (a friend in need…) . החומרה אף מחמירה משאנו עוברים לצרפתית, ל- "il faut" (מהפעל falloir , ששורשו האטימולוגי, תתפלאו, במונח "וולגרי"), ל- "besoin" (שקשור לפעל soigner – לדאוג ל…) ול- "doit" (משורש  devoir  – חובה). עתה, ה"צריך" הוא המענה הדחוף למדאיג (דהיינו, עסקינן בצורך, שאם לא ייענה במהרה – הוא  יגרום למצב מעורר דאגה). כי "צריך" הוא ההכרח והחובה המיידיים  לדאוג ל…

בהתאם, בגרמנית,  "Notig" – צריך, נחוץ, הכרחי (המונח המקביל,  "Brauchen" – הוא רך יותר, באשר שורשו האטימולוגי ב"שימושי", קרוב למה שאנו קוראים "צריכה").

או חוזרים אפוא ושואלים: "מהו מה שצריך?" תאמרו: מה שצריך הוא מה שדרוש. עתה, כבר הגענו אל ה"דרישה", לפעל  דר"ש, שמציין חיפוש, חקירה, בקשה עיקשת. רוצה לומר, ה"צריך" בבחינת "נדרש", מה שתרים אחריו בעיקשות. ואפשר גם תאמרו:  מה שצריך הוא מה שנחוץ: "נחוץ" משורש נח"ץ – לחץ, דחיפות. רוצה לומר, ה"צריך" בבחינת זה שלוחץ ותובע פתרונו המהיר. מוכּר לנו, הלא כן?

ואז תוסיפו: "מה שצריך הוא מה שראוי". ה"ראוי", משורש רא"ה, מחבר את מה שנראה לעין עם המלצה ערכית-מוסרית. מעולם לא שידכה השפה העברית את החזותי ואת המוסרי כפי שעשתה בפעל רא"ה. הכרנו, מובן, את זיווג המבט עם ההכרה: התבוננות = תבונה, "הסתכלות" = הכרה רוחנית גבוהה; ברם, הפעל רא"ה כבר קושר את המבט, הן לראָיה והן לנבואה (ה"רואה").

"מה שצריך" הוא, אם כן, לא רק מה שנחוץ בדחיפות, אלא גם מה שניצב גבוה במדרג הערכים.

אך, מיהו שקובע את המדרג הערכי? לבטח, אין הכוונה להכרעה סובייקטיבית של הפרט בינו לבין עצמו. שבמפורש, ה"צריך", שאודותיו אנו סחים, עניינו התעלות הפרט מחוג צרכיו הפרטיים אל אמת-מידה כללית וטרנסצנדנטית. כלום המדרג החברתי המוסכם הוא-הוא קנה-המידה ל"ראוי" ול"צריך"? השמרן יענה ב"הן". האדם החופשי  יתנגד, בהצביעו על נורמות חברתיות פסולות, הזכורות מהיסטוריה וגיאוגרפיה קרובות ורחוקות. ה"ראוי", יטען האדם החופשי, מתקיים רק במתח החי בין "מבט"-היחיד ל"מבט"-החברה. אם ורק אם מבטו של היחיד הוא מבט כראָיה וככושר נבואה, מבט הרואה פנימה, לתוך-תוכו של המבט החברתי, מבט דואג.

וזהו "מה שצריך": מבט רוחני חודר, חופשי, ביקורתי, דואג, אמיץ, חולם, צופה עתידות.

עתה, כבר התקרב מאד מבטו הביקורתי של היחיד למבט האמן. כי ה"צריך" של האמן מחויב אף הוא במבחן ההתגברות על האני וההתעלות מתוך חירות לספירה  חלומית עתידית. לאמור: ה"מה שצריך" האמיתי, הראוי, הופך את כולנו לאמנים בסימן חזון החברה כיצירת אמנות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s