קטגוריות
Uncategorized

ג ט ו

                                   ג ט ו

 

ב"לב-תל-אביב", במרכז ה"סיטי", בינות למגדלי-היוקרה של הבנקים ולמבני-החמד המשופצים של חברות ההשקעה, צצה לה בשקט-בשקט גלריה חדשה הנושאת בחובה הבטחה גדולה. "State of the Art", שְמה. ייסד אותה מוריס ארבל, עולה מפאריז, שעשה בה את ממונו בנכסי דלא-ניידי, ועתה גמר אומר להתמסר לקידומה של אמנות ישראלית – כזו "שדָם פועם בעורקיה", הוא אומר לי בצרפתית. משוחרר משיקולים כלכליים, מוריס תומך ביד רחבה במיזמי אמנות בעלי אמירה נוקבת, לא מגומגמת ואיכותית, שעניינם כאן ועכשיו, ומעל לכל – "humaines", הוא מסביר לי, תוך שמוסיף משפט או שניים במבטא כבד על משבר הומאני שהחברה הישראלית עוברת בימים אלה (גם אם הביטוי "משבר הומאני" שמור לרצועת-עזה).

 

אני ניצב בחלל הרחב והמרשים של הגלריה החדשה, שהיא כשמה – state of the art – וכולי נפעם למראה המיצב השאפתני והמרהיב שהציב כאן איתן חביב, אמן אוטודידקט צעיר, שנולד וגדל על גבול מעלות ותרשיחא וזוהי לו תערוכתו הראשונה. איתן חביב, רישמו לפניכם את השם הזה!

 

חביב בנה בתוך כל החלל רחב-הידיים והגבוה מערכת מבוכית של סורגי ברזל, מהמסד ועד הטפחות, מרחב "גריד" תלת-ממדי וסבוך, שבו נידון המבקר לזֵהוּת דואלית של ספק-כלוא וספק צופה חופשי בכלאם של אחרים. הסורגים צבועים בגוונים עזים המשתלבים כמבנים מופשטים דינאמיים, כאשר בחלל נשמעים צלילים לא-נעימים של טריקת דלתות-ברזל ונעילה במפתחות. אלא, שזהו רק אפקט העין-אוזן הראשון של הכניסה לתערוכה. שכן, זוהי רק ההתחלה.

 

כי הכניסה לתוך המבוך המסורג מנתבת אותך למסלול של אובדן דרך, אך בה בעת, גם מגבילה את בחירותיך בחלל, קרי – את חירותך. ובעודך משוטט בינות הסורגים הצבעוניים ומרכיב קומפוזיציות והרמוניות בנוסח י.אגם, אתה נתקף בשמץ קלאוסטרופוביה ואתה נע בין רצון עז להשתחרר באחת מהמועקה הסביבתית הזו לבין שמחת המרחב החזותי היצירתי הנפרש מכל עבר ברבגוניותו. ורק משגילית שהאמן קרא למיצבו בשם "גטו", אתה מתחיל להבין את פשר הטלטול שטולטלת לתוכו. אך, חכו, גם זו רק ההתחלה.

 

כי, מבלי ששמת לכך לב, תנועה סמויה של סורגי הענק הולכת וקורסת אט-אט אל עבר המרכז, עד כי כמעט ומאיימת לכלוא אותך בלב גל של חורבה. ואז, משתררת דממה לאורך שניות הנדמות כנצח, בטרם שבים הסורגים להתרומם בחריקה למצבם הזקוף ועמם הצלילים המציקים.

 

כשאני מבטא באוזני מוריס ארבל את תדהמתי על ההשקעה האדירה והבלתי-רנטבילית-בעליל במיזם אמנותי של אמן צעיר, שזו לו תערוכת ביכורים, מבהיר לי בעל הגלריה, שהחליט לפעול במָקום בו התמיכה הציבורית-ממשלתית אינה פועלת וכי, מבחינתו, ההבדל בין גלריה למוזיאון אינו קיים. "Je suis lă pour les artists Israèliens!" ("אני כאן למען האמנים הישראלים!"), הוא מצהיר בגאווה, שמותירה אותי בתחושה של ימות-המשיח.

 

לשמחתי, האמן, איתן חביב, נמצא בגלריה באותה שעה והוא ניאות לענות על קומץ שאלות:

  • למה גטו?
  • גדלתי בגטו עדתי-כלכלי, מוקף בתודעת גטו של תרבות ישראלית נצורה ובסיטואציה פוליטית של כפיית גטו על עם כבוש. רצועת-עזה היא מטונימיה למצבנו המנטאלי-תרבותי. אנחנו, שביקשנו להשתחרר מהגטו, נושאים את הגטו בנפשנו. אנחנו כלואים וכולאים.
  • אם כך, מדוע החגיגה הססגונית?
  • זוהי חרושת-התרבות, אשליית החירות שאנו עטופים בה ואשר מסיחה את הכרתנו מהמצב לאשורו. לכן, גם כפיית המסלול על הצופים. ולמותר לציין את האירוניה שבסגנון יעקב אגם.
  • ונפילת הסורגים?
  • שני קטבים של אוטופיה ודיסטרופיה: מחד גיסא, נפילת חומות הכלא, שחרור; אך, מאידך גיסא, חורבן שאתה קלוע בטבורו.
  • כלום אינך חושש מאמירה פוליטית פלקטית?
  • כמובן, שכן. אלא, שאני מנסה לפצות ברמה הצורנית של "אמנות לשמה", ובה בעת, מבקש לחבר את האוטונומיה של פנים-הגלריה עם המציאות שם בחוץ. אין לי, והייתי מוסיף – אין לנו, את הפריבילגיה של יצירת אמנות למען אמנות, או יצירת מבע המתחיל ונגמר ב"אני". למזלי הגדול, פגשתי במוריס והוא אִפשר לי ליצור את "גטו".
  • ולאן עכשיו?
  • אני שב אל הסטודיו בבת-ים, ממתין לתגובות הסצנה. לא אהיה מופתע מדי משתיקה. הן, שתיקה היא אופן הישרדות בגטו, הלא כן?"
  • יצאתי מהגלריה. לאורך שדרות רוטשילד דיוושו צעירות וצעירים על אופניים, פסעו נינוחים עם כלביהם ולגמו קפה-לאטֶה בקיוסק. היבטתי בהם וחשבתי על הסורגים הצונחים של איתן חביב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s