חידת המונוגראמה של בורדל

                חידת המונוגראמה של בורדל

 

 

צעדתי ברחוב המלך ג'ורג' שבמרכז ירושלים, שעה שעיני קלטה ספרון זרוק על המדרכה. על כריכתו הרכה קראתי את השם "בּוּרדֶל", מה שגרם לי, כמובן, להתכופף ולאסוף את הספר אליי. לצערי ולתדהמתי, מישהו דאג לקרוע את הספר במספר קריעות עקשניות ואלימות במיוחד (ככל הנראה, בטרם השלכתו), אך עובדה זו לא מנעה את עיוני באלבום הקטן הזה של אחד מהפַסלים הגדולים שקמו לצרפת בסוף המאה ה- 19 ותחילת ה- 20, אנטואן בורדל (1929-1861).

 

בעודי מדפדף, מצאתי תחילה עניין בניאו-קלאסיות של בורדל, ובפרט נתפסתי לתבליט אבן מלודרמטי שלו, "הטראגדיה", שיצר ב- 1912 על קיר "תיאטרון שאנז-אליזה": גבר הרואי, ניצב חזיית לבוש טוגה, מניף באנכיות מדויקת חרב עצומה הפונה מטה, בעוד דמות נשית עירומה ניצבת מימינו, מבקשת לעצור את מעשה הקטל, תוך ששולחת זרועותיה בלהט אל להב החרב, ראשה מוטה אחורנית בכאב. עניינה אותי קרבה אפשרית בין הנפת החרב הזו לבין תבליט העץ, "הנשמה החצויה" (תבליט סמלי המצדד בהתגייסות ל"גדודים העבריים"), שיצר אברהם מלניקוב ב- 1924, ובו מונפת חרב אדירה בתנוחה ובזווית דומות, עת מנגד ניצב גבר עירום, ראשו מוטה אחורנית ולפות בידו. קומפוזיציה דומה למדי. תהיתי אם ראה מלניקוב את התבליט של בורדל והושפע ממנו, והאם ביקר בפאריז ב- 1913 בדרכו מווינה לשיקאגו, או בדרכו משיקאגו למצרים ב- 1918.

 

אך, עודני תוהה ומתקשה למצוא אישור לתהייתי, נפלה עיני על צילום פסל ארד של בורדל מ- 1922, "מונוגראמה של בורדל". שפשפתי את עיניי: צורה מפורשת של מגן-דוד ממוקמת על בסיס פעמוני ובמרכזה דמות גבר מזוקן, ראשו רכון, ומשני צדי גופו צמד כנפיים שמוטות. מגן-דוד?! אנטואן בורדל?! והלא, ככל שידוע לי, הפסל החשוב והמשפיע הזה היה קתולי ונטול כל זיקה אישית ליהדות. הזדהות עם העם היהודי? ב- 1922? מה פתאום?! מוזר מאד.

 

יצאתי לבדוק את העניין. ובכן, בעוד מספר כותבים מחברים את ה"מונוגראמה" הנדונה ליהדות (ומבלי לפרש), אחרים חיברוה ל"בונים החופשיים", מסדר שעליו נמנה בורדל ואשר בין סמליו האזוטריים, הקשורים לזיכרון בניית מקדש-שלמה, נמצא גם את המגן-דוד. אלא, שאז, מצאתי את המתווה לפסל המונוגראמה, רישום בעט ובצבעי מים, הנושא את התאריך 1921 והמציין בכתב-יד האמן, שהמונוגראמה – ונזכור שמונוגראמה היא סמל שצורתו מושתתת על שילוב של שתי אותיות או יותר (דוגמת חתימתו המפורסמת של אלברכט דירר, שילוב של A ו- D) – אינה כי אם מיזוגן של האותיות A ו- B, שתי האותיות התחיליות ("איניציאלים") של שם האמן. ביתר דיוק, בורדל ציין בשולי המתווה, שהמונוגראמה מפגישה A ניצבת עם B שוכבת. כהדגמה, אף הוסיף בסמוך למילותיו הכתובות משולש ניצב ה"מוצלב" על ידי האות B, המעוצבת כולה בזוויות חדות, כשהיא במאוזן ועם פניה מטָה. לא בדיוק מגן-דוד, אבל משהו בדרך למגן-דוד. עתה, כבר שמתי לב לעובדה, שעל הבסיס הפעמוני של ה"מונוגראמה" הִלחים בורדל את המילה "מונוגראמה" ומתחת לה הזיווג המוזר של ה- A הניצבת וה- B הזוויתית השוכבת.

 

בשלב זה, מצאתי, שבורדל נקט במגן-הדוד ה"מוזר" כחתימתו האישית כבר ב- 1919, כאשר רשם, למשל, את דיוקן הסופר, אנטול פראנס. ואפילו על פסל הארד הנודע שלו מ- 1909, "הרקולס הקַשת", הלחים את המונוגראמה הנדונה. ללמדנו, שמדובר בסמל ששימש כחתימה אישית, כ"אמירה" אישית. אני כותב "אמירה", משום שהמגן-דוד המוזר והחלקי הפך למגן-דוד מפורש בין 1922-1921. עתה, הגבר המזוקן שבמרכז הסמל הוא במובהק (כפי שאובחן הדבר בידי היסטוריונים) אנטואן בורדל הוא עצמו. דהיינו, עתה, מצהיר הפסל המזדקן (בן ה- 60) הזדהות מפורשת עם הסמל, המזוהה כל כך עם העם היהודי, ואולי גם עם "הבונים החופשיים" (במסדר זה זוהה הסמל עם מחוגה ניצבת המשולבת עם סרגל-זווית הפוך).

 

בפסל ה"מונוגראמה" הנדון מציג בורדל את עצמו כשמוט-כנפיים ומדוכא. יש שראו בדימוי את דמות איקרוס שנפל משמים. לי הוא נראה יותר כמלאך מובס. כך או אחרת, ברור שה"מונוגראמה" היא וידוי אינטימי של בורדל, מבע של כישלון קיומי ואולי גם אמנותי. אך, יותר מכל, עודני מוטרד מהבחירה המפורשת בסמל המגן-דוד, שלבטח בצרפת האנטישמית דאז, אינו יכול שלא להיות מזוהה עם העם היהודי. מה עמד, אם כן, מאחורי בחירתו זו של אנטואן בורדל? כיצד מפצחים את הסוד הזה? אין לי מושג.

 

ועוד להעצמת החידה: ב- 1 באוגוסט  1921 צייר בורדל ציור בצבעי מים, שאותו הקדיש לבתו, פוסט (Poucette): הציור מייצג את האמן ניצב כשראשו עטור בכוכב משושה צהוב. תאמרו: אמן וכוכב, הראש בעננים; תאמרו: מגן-דוד צהוב, טלאי צהוב. הפרשנות האחרונה נסחפת רחוק מדי, אין ספק. ועם זאת, חידה, החידה ה"יהודית" של אנטואן בורדל.

 

 

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: