בשבח הלוחות השניים

         ב ש ב ח   ה ל ו ח ו ת   ה ש נ י י ם

 

צמד לוחות א' וצמד לוחות ב'; תורה א' ותורה ב'; זו שנשברה וזו השלמה: מה בין זו לבין האחרת? ומהו הלקח ממתן תורה כפול זה?

 

אנחנו זוכרים את הקריאה האלוהית הראשונה: "ויאמר ה' אל משה עלה אלי ההרה והיה-שם ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצווה אשר כתבתי להורותם." (שמות, כ"ד, 12) כבר עמדנו באריכות על פשרו של פסוק חשוב זה[1], שמבחינת המאמר הנוכחי מדווח לנו אודות מספר עובדות יסוד: א. אלוהים הוא מי שמעניק את לוחות האבן למשה. ב.אלוהים הוא מי שכותב את הלוחות. ג. תוכן הלוחות (הראשונים) – "התורה והמצווה". ואכן, בסוף פרק ל"א, לאחר פרקים ארוכים גדושי הוראות אלוהיות בנושא מבנה המשכן, אביזריו, המזבח, בגדי הכוהן, הקורבנות ועוד – "ויתן אל משה ככלותו לדבר אתו בהר סיני שני לוחות העדות לוחות אבן כתובים באצבע אלוהים." (ל"א, 18)  אלה הם הלוחות שנטל משה עמו במורד הר סיני, ואלו הלוחות שינתץ למראה העם החוגג סביב עגל הזהב. הכתוב, נציין, מקפיד לחזור פעם נוספת על עובדות-היסוד הנ"ל: "והלוחות מעשה אלוהים המה והמכתב מכתב אלוהים הוא חרות על הלוחות." (ל"ב, 16)

 

ואמנם, לא לחינם מדגיש הכתוב את שהדגיש. שכן, בעובדות הללו סוד השבר של הלוחות ולא רק במראה העם החוטא. שהלא, משה כבר שמע מפי הקב"ה, שם בראש ההר, על מעשה החטא הנורא (ל"ב, 10-9), דהיינו, אין שום חידוש במראה שרואה משה למרגלות ההר, חמור ככל שהנו בקונקרטיות הריאליסטית של הריקודים, האכילה, השתייה, החינגא המינית ("ויקומו לצחֵק" – ל"ב, 6). אין זאת אלא, שמשהו עמוק יותר אחראי לאקט ניתוץ הלוחות.

 

סוד שבירת הלוחות הראשונים במהותם השונה בתכלית של הלוחות השניים: תחילת פרק ל"ד מלמדת: "ויאמר ה' אל משה פסָל לך שני לוחות אבנים כראשונים וכתבת על הלוחות את הדברים אשר היו על הלוחות הראשונים אשר שִבּרת." (ל"ד, 1) ובכן, הפעם מצוּוֵה משה "לפסל" במו ידיו את לוחות האבנים ולא עוד רק לקבלם מוכנים משמים. אמת, בשלב זה, עדיין אלוהים הוא זה שאמור לכתוב על הלוחות ולחזור על אותו טקסט (לא מוגדר ובלתי ידוע לנו) של הלוחות הראשונים. ברם, אנו מציינים לעצמנו, שבפעם זו, השנייה, משה נדרש למאמץ מיוחד ובלתי מבוטל: "ויפסול שני לוחות אבנים כראשונים וישכם משה בבקר ויעל אל הר סיני כאשר צווה ה' אותו ויקח בידו שני לוחות אבנים." (ל"ד, 4) הנה הוא אפוא משה ה"אמן", משה הפַסל, המפסל את הלוחות בבחינת חיקוי אנושי של הלוחות האלוהיים המקוריים ("כראשונים"). אך, יותר מזאת: הנה הוא משה העולה על ההר ונושא בזרועותיו שני סלעים מסותתים וכבדים. מעין מאמץ סיזיפי, אנו אומרים לעצמנו, בזכרנו את פרשנותנו הקיומית ל"עלה אלי ההרה והיה שם" (משמע, תביעת ההגשמה הקיומית, העלייה הפנימית, הטיפוס על ההר הפנימי בסימן הגשמת הווייתך והפיכתך לאדם-אל).

 

עתה, אנו כבר מתוודעים לשינוי משמעותי נוסף: "ויאמר ה' אל משה כתוב לך את הדברים האלה…" (ל"ד, 27). עד המילים הללו, הקב"ה כבר הספיק להכתיב למשה ציוויים לרוב, אלה המאכלסים את מרבית פרק ל"ד, אלא שעתה משה  הוא זה שכותב ולא עוד אלוהים. אך, כפתור ופרח, משה אינו כותב מילה במילה את תורת אלוה, כי אם – "ויכתוב על הלוחות את דברי הברית עשרת הדברים." (ל"ד, 28)  הנה כי כן, משה מתמצת את דבר האלוהים. במהלך ארבעים יום וארבעים לילה (כל דיבר – ארבעה ימים ולילות) משה כמו חווה "סמינר" שאין נעלה ממנו, משה מעבר את המסר האלוהי ומוציא מתוכו את גרעין מהותו.

 

רק עתה יקרון עור פניו של משה (שאלה: וכי מדוע לא קרן עורו בפעם הקודמת, כששהה גם אז במחיצת אלוהים ארבעים יום ולילה ואף מעט יותר?!). שרק עתה, במו התרגום הקשה והתובעני של המסר האלוהי לבפועל האנושי, רק עתה ראוי משה לקרינה השמימית, ואם תרצו, רק עתה הגשים את אתגר ה"והֱיה שָם". כי, להבדיל מהלוחות הראשונים, בהם למשה תפקיד פאסיבי של מקבל ותו לא, במקרה הלוחות השניים – הסלע הוא סלע ארצי, העלאת האבנים היא סבלות אנושית מפרכת, הכתיבה היא כתיבה אנושית, ויותר מכל, תוכן הלוחות הוא תולדת הפנמה, עיכול, זיקוק.

 

אנו אומרים: הלוחות הראשונים חייבים היו להישבר בדין טרנסצנדנטליות עודפת והיעדר סינתזה של ממש בינם לבין הממשות הארצית של משה ושל העם. שלא רק העם טרם הוכשר לקבלת הלוחות, אלא אף משה הוא עצמו "לא היה" (במובן הקיומי). רק בקבלת הלוחות השניים, שהיא קבלה מתוך נתינה ושותפות מלאה מצדו של משה, רק בה מתקיימת הסינתזה בין האלוהי לבין האנושי. רק זו היא תורה ראויה שתישאר שלמה. רוחניות שאין בה את טעם הממשות הארצית היא רוחניות כוזבת.


[1] "מתן תורה או האמונה", בתוך: "כבתוך שלו", ידיעות אחרונות, תל-אביב, 2006, עמ' 135-130.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: